Jump to content
Please ensure regular participation (posting/engagement) to maintain your account. ×
The Bangladesh Defence Analyst Forum

Recommended Posts

  • Elite Members

https://www.tbsnews.net/bangladesh/transport/tk11-crore-toll-collected-padma-bridge-three-days-456334

TBS Report

10 July, 2022, 06:50 pm

Last modified: 10 July, 2022, 06:55 pm

Tk11 crore in toll collected on Padma Bridge in three days

The authorities of Padma Bridge collected Tk10,97,9,600 in toll as some 74,222 vehicles crossed the bridge in three days before Eid. 

Bangladesh Bridge Authorities unveiled the information on Sunday (10 July).

On Thursday, 22,703 vehicles crossed Padma Bridge contributing more than Tk3.16 crore to the government exchequer. 

The authorities collected over Tk4.19 crore in toll from 31,723 vehicles on Friday, which is the highest since its opening to traffic on 26 July.

Also, over Tk2.73 crore was collected in toll the day before Eid (9 July) with 19,796 vehicles having used the bridge on the day. 

In the last three days, 44,575 vehicles crossed the bridge from Mawa end and 29,647 vehicles from Zajira end.

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://www.tbsnews.net/bangladesh/transport/over-tk9-crore-toll-collected-bangabandhu-bridge-3-days-456326

TBS Report

10 July, 2022, 05:35 pm

Last modified: 10 July, 2022, 06:17 pm

Over Tk9 crore in toll collected on Bangabandhu Bridge in three days

The Bangabandhu Bridge authorities collected more than Tk9 crore in toll from 120,350 vehicles that crossed the bridge in three days before Eid-ul-Azha.

Since its opening to traffic in 1998, the highest Tk3.34 crore in toll was collected in  24 hours from 12am Thursday to 12am Friday.

Although 13,000-14,000 vehicles cross the bridge in normal times, the number was 43,595 on the day (7 July).

Besides, 41,817 vehicles crossed the bridge on Friday, contributing Tk3.09 to the government exchequer.

The amount of toll collected on Saturday was over Tk2.75 crore, with 34,938 vehicles having used the bridge the day before Eid.

Ahsan Masud Bappi, executive engineer at the Bangabandhu Bridge site office, said traffic pressure started decreasing from Saturday night.

The number of vehicles crossing the bridge on Sunday was much lower than usual, he added.

The tolls were collected from 11 booths on the east end of the bridge and nine booths on the west end.

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://www.dhakapost.com/national/128244

৬ লেন হবে ঢাকা-চট্টগ্রাম মহাসড়ক, দায়িত্ব পেয়েছেন সড়ক সচিব

নিজস্ব প্রতিবেদক

১২ জুলাই ২০২২, ০২:৩৬ পিএম

ঢাকা-চট্টগ্রাম মহাসড়ক চার লেন থেকে ছয় লেনে উন্নীত হবে। এ বিষয়ে কাজ করতে সড়ক ও মহাসড়ক বিভাগের সচিবকে দায়িত্ব দেওয়া হয়েছে বলে জানিয়েছেন সড়ক পরিবহন ও সেতুমন্ত্রী এবং আওয়ামী লীগের সাধারণ সম্পাদক ওবায়দুল কাদের।

মঙ্গলবার (১২ জুলাই) সচিবালয়ে সড়ক পরিবহন ও মহাসড়ক বিভাগের সভাকক্ষে ঈদ পরবর্তী শুভেচ্ছা বিনিময়ের সময় তিনি এ কথা বলেন। 

মন্ত্রী বলেন, ঢাকা-চট্টগ্রাম মহাসড়ক ফোর (চার) লেন থেকে সিক্স (ছয়) করতে হবে। এছাড়া কোনো উপায় নেই। 

ওবায়দুল কাদের বলেন, আমি নিজে রোজার ঈদে নোয়াখালী গিয়েছিলাম। তখন আমরা আসার সময় রাস্তার অবস্থা, রাস্তায় যে প্রচণ্ড চাপ, তা লক্ষ্য করেছি।

এ বিষয়ে প্রধানমন্ত্রীর সঙ্গে আলাপ হয়েছে বলেও জানান তিনি।

সাংবাদিকদের এক প্রশ্নের জবাবে তিনি বলেন, আমি প্রধানমন্ত্রীর সঙ্গেও আলাপ করেছি, প্রধানমন্ত্রীও এ ব্যাপারে মত দিয়েছেন। সচিব আসার পরে বলেছি, আপনার প্রথম দায়িত্ব এটি, এটা করেন। 

মন্ত্রী বলেন, এ মহাসড়কে ট্রাকের বিশ্রামাগারগুলোর মধ্যে দুটোর বোধহয় কাজ শেষ হয়ে গেছে। বাকি দুটোর কাজ তাড়াতাড়ি শেষ করতে হবে। 

তিনি জানান, ডিসেম্বরের মধ্যে মেট্রোরেল উদ্বোধন করা হবে। সেপ্টেম্বরের প্রথম সপ্তাহে অষ্টম বাংলাদেশ চীন-মৈত্রী সেতু উদ্বোধন হবে। 

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://www.dhakatribune.com/dhaka/2022/07/07/metro-rail-trial-run-to-start-in-october

Quader: Metro rail likely to be inaugurated in December

Dhaka Elevated Express is expected to open by the end of 2023, says the minister

metro-rail-3.jpeg

 

Tribune Desk

July 12, 2022 12:51 PM

Dhaka metro rail is likely to be launched by end of December this year, Road Transport and Bridges Minister Obaidul Quader has said.

He made the statements at the Secretariat as offices reopened on Tuesday after four days of Eid vacation.

“It is possible to inaugurate metro rail in December this year and Dhaka Elevated Express by the end of 2023,” he said.

Work on the expressway had been slow before, but now it is moving at a faster pace. Finances for this project have been arranged by the government, he added.

About the frequent road crashes reported from various parts of Bangladesh, the minister noted that motorcycles continued to run on highways defying government orders. 

“Motorcycles are more likely to cause accidents. Meanwhile, small vehicles (three-wheelers) pose several problems on the roads, when they are not being properly controlled,” he added.

Integrated test operation of the metro rail will begin on October 1 with a view to launching the Mass Rapid Transit Line-6 or MRT-6 between Uttara and Agargaon in December this year.

expressway-zakir.jpeg

Dhaka Elevated Expressway Project Syed Zakir Hossain

The overall progress of MRT line-6 stands at 81.19% while the progress of part-1 between Uttara and Agargaon is 93.76%.

The prevailing power outages and the government’s plan to cut down power consumption by implementing different measures would not hamper the works, said officials, since it is categorized as an emergency service.

The 20.15km MRT-6 is the country’s first metro rail project, which is being built from the capital’s Uttara third phase to Motijheel at a cost of Tk22,000 crore. The project has been extended to Kamalapur.

Once completed, the metro rail will be able to carry 60,000 people per hour, reducing travel time from Uttara to Motijheel to less than an hour despite having to go through 16 stations. It now takes about two hours to travel the distance on a regular day.

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://www.dhakatribune.com/chittagong/2022/07/12/bangabandhu-tunnel-can-have-padma-bridge-like-impact

Bangabandhu tunnel can have Padma Bridge-like impact

The tunnel will take connectivity between the Chittagong metropolitan areas and Anwara upazila to new heights

karnaphuli-tunnel-copy.jpeg

 

Pimple Barua, Chittagong

July 12, 2022 9:00 PM

Government officials and local residents are hopeful that the Bangabandhu Tunnel,  the largest tunnel project in Asia, will have an impact on traffic in Chittagong similar to that of the Padma Bridge in Dhaka.

The opening of the Padma Bridge on June 26 cleared one of the most severe traffic bottlenecks in the country. Earlier, launches and ferries at Sadarghat terminal would be overloaded with passengers as they were the sole means of a crossing of the mighty Padma.

In the same vein, the Bangabandhu Tunnel will open up a new route across (or rather under) the Karnaphuli River. 

The tunnel will take connectivity between the Chittagong metropolitan areas and Anwara upazila, on the south bank of the river, to new heights. 

It will also allow traffic from Dhaka to bypass Chittagong City and go directly to Cox’s Bazar.

The tunnel under development is 3.4km long. In addition to the tunnel, more than five kilometres of linked roadways and a 727-metre overbridge are being constructed. 

The authorities plan to turn Chittagong into a two-town city, like Shanghai, once the tunnel is completed. 

Significant changes are already visible in the communication systems south of Chittagong, including in  Anwara, Banshkhali, Patiya, and Chandnaish on the south bank of the Karnaphuli, as a result of the work on the tunnel project. 

West Patiya and Anwara on the Karnaphuli's south and east banks will become sub-towns.

Various initiatives are underway on the part of  industry owners to establish new enterprises in the Anwara region along the Tunnel Road. Locals also intend to set up various businesses, such as luxury restaurants and shopping centres.

Traders believe that the tunnel will benefit not only the economy of South Chittagong but also that of the entire country, as it will create a modern communication system between Dhaka, Chittagong and Cox’s Bazar that will link it to the Asian Highway.

The tunnel will connect the east side of the river with Chittagong Port and airport on the Karnaphuli River's west bank, facilitating transport of products for import and export. 

The connectivity between Chittagong city and the Korean EPZ in Anwara, the under-construction China Economic Zone, Matarbari deep seaport, and the tourist city of Cox's Bazar, in particular, would be significantly improved.

Chittagong Chamber President Mahbubul Alam said: "Another dream like the Padma Bridge is the Bangabandhu Tunnel. This dream is also going to come true. The Bangabandhu Tunnel will expand the South Chittagong economy.”

Status of the tunnel

Project officials hope the tunnel, being built at a cost of Tk10,374 crore, will be ready for traffic by the end of the year.

When asked about the status of the multi-lane road tunnel project, Project Director Harunur Rashid Chowdhury told Dhaka Tribune: "The total progress of the project until last June was 87%, but the remaining work is difficult. As a result, progress in the last 13% may be slow. We are continuing our efforts to complete the tunnel work before the deadline.”

He said a major cause of the delays in the project was the difficulty in bringing in important equipment from Shanghai due to the Covid-19 pandemic.

China Communications Construction Company Limited (CCCL), the Chinese contractor,  is building the tunnel. The Bangladesh Bridge Authority has charged the same entity with tunnel maintenance and toll collection.

On February 24, 2019, Prime Minister Sheikh Hasina inaugurated the tunnel boring work. On August 2, 2020, the boring work was completed, including the replacement of the first 2,450m-long tunnel tube ring.

In December 2020, Road Transport and Bridges Minister Obaidul Quader inaugurated the boring work for the second tunnel tube, which is 2,459m-long. The work was completed on October 7, 2021. 

The internal structure of the second tube is being built at the moment.

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://www.thedailystar.net/news/bangladesh/transport/news/three-new-bridges-usher-new-hope-3068826

Three new bridges usher in new hope

Tuhin Shubhra Adhikary

Wed Jul 13, 2022 08:00 AM Last update on: Wed Jul 13, 2022 08:15 AM

bridge.jpg

After the grand opening of the Padma Bridge, the country is set to see the inauguration of three other major bridges in three to four months, which is expected to give a big boost to the internal communication and beyond.

The new bridges -- Bekutia Bridge in Pirojpur, Kalna Bridge in Narail and 3rd Shitalakhya Bridge in Narayanganj -- are being built under the network of Roads and Highways Department (RHD).

The Road Transport and Highways Division in its last monthly meeting on June 12 asked the RHD to take necessary steps for inauguration ceremonies as the construction of the bridges had neared completion.

The latest development is the construction of Bekutia Bridge, formally known as 8th Bangladesh-China Friendship Bridge, is done. The authorities have started preparation for inaugurating the bridge, which will establish direct road link between Barishal city and Pirojpur.

The construction of Kalna Bridge, the first six-lane bridge in the country, is expected to be completed next month. This aesthetically beautiful bridge, which will fill up the last missing link of Asian Highway-1 route, will be ready for use in September.

The 3rd Shitalakhya Bridge, the long-delayed project,  will establish direct road link between Narayanganj city and Bandar upazila. It is expected to be ready for use in October.

"Once the three bridges are opened to traffic, it will increase the efficiency of RHD's network further," said Shishir Kanti Routh, RHD's additional chief engineer responsible for the Bridge Management Wing.

He said the "continuous twin box girder" structure has been used for the Shitalakhya Bridge, for the first time in the country, while the Kalna Bridge is the longest "arch bridge" in Bangladesh.

"So, with the construction of the bridges, the RHD has gained the experience of long-span bridge construction technology, which will have positive impacts on future projects," he told The Daily Star last week.

RHD is building the bridges with foreign loans and grants.

BEKUTIA BRIDGE

RHD in October 2017 undertook the project to build the bridge over the Kacha river. Currently, people have to use ferries to cross the river.

The cost of the project is Tk 894 crore, of which China will provide Tk 654 crore as grant and thus the bridge is named 8th Bangladesh-China Friendship Bridge.

However, physical works of the project started in July 2018.

The main structure of the 1,493m bridge, with 495m viaduct, became fully visible in December last year.

"All works of the bridge are done now and it's ready for opening," Project Director Abdul Awal Molla told this newspaper on July 5.

First, the Chinese Embassy in Dhaka will hand over the bridge to the road authorities, which is expected to be done soon, he said. "We have also started the process for inauguration ceremony too."

The bridge will not only establish Pirojpur's direct connection with Barishal city, it will also connect Barishal with Khulna.

Mongla port and the under-construction Payra port would be also connected by the bridge, and the travel from Khulna and other western parts of the country to Kuakata, a top tourist destination, will be easier, he said.

KALNA BRIDGE

RHD in May 2016 took up a project titled Cross-Border Road Network Improvement Project with a soft loan from Japan.

The Kalna Bridge over the Madhumati river, which is among 17 bridges being constructed under the Tk 3,745.51-crore project, will cut short the travel time between Dhaka and Jashore.

People are now using ferries to cross the river at Kalna.

The physical work of the 690m bridge started in November 2018 at the cost of Tk 959.45 crore. "We hope the work would be completed within August and the bridge would be readied for opening in September," said Project Director Shyamal Kumar Bhattacharyya.

This is a Nielsen-Lohse arch type steel bridge, which is 27.10m wide, and the first six-lane bridge of the country, he added.

The Asian Highway-1 route, connecting Assam with West Bengal of India via Sylhet-Dhaka-Narail-Jashore, earlier had two missing links: one is the Padma Bridge and another Kalna Bridge. The Padma Bridge was opened to traffic last month.

"With the opening of the Kalna Bridge, the last missing link will also be disappeared," he told The Daily Star on June 6.

He said the length of the route from Dhaka to Jashore via Gabtoli-Paturia-Daulatdia-Magura-Jashore is 218km. It will be only 160km via Jatrabari-Padma Bridge-Klana Bridge.

3RD SHITALAKHYA BRIDGE

The Shitalakhya river separates Bandar upazila from the Narayanganj district headquarters.

The only direct road connection is through the Kanchpur Bridge (Shitalakhya-1 Bridge), which currently requires nearly 30km of travel, according to RHD documents.

Once is the four-lane bridge with walkways is opened to public, commuters will have to travel less than two kilometre to reach Narayanganj city from Bandar upazila.

RHD in November 2010 initiated the bridge project with Saudi Arabia's funding. But it took over seven years to hire consultants and contractors before the physical works started in late 2017.

All major works for the 1234.5m bridge with 834.5m viaduct were done and works for installing lights and building walkways were going on now, Project Director Shoaib Ahmed said on July 5.

bridge1.jpg

"The bridge would be readied for use at the first partof October," he told The Daily Star.

He said the bridge will not only connect Bandar upazila with Narayanganj Sadar but also would work as an alternative route to connect Dhaka-Mawa-Bhanga Expressway (N-8) with Dhaka-Chattogram Highway (N-1), without touching the capital.

Currently, vehicles reach N-1 from N-8 through Jatrabari area in the capital.

But the bridge will connect N-1 with N-8 through Madangonj-Syedpur-Mukterpur-Munshigonj-Tongibari-Louhajong road.

The project director said the bridge also fill up the missing link of a proposed outer ring road around the capital.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Elite Members

https://www.dhakatribune.com/bangladesh/2022/07/26/padma-bridge-nearly-77c-collected-in-tolls-in-first-30-days

Padma Bridge: Over 76C collected in tolls in first 30 days

The bridge authorities collected Tk4.19 crore from 6am on July 8 to the same time on July 9 – which is still the highest 24-hour toll collection

Shamima Rita, Munshiganj

July 26, 2022 8:37 PM

The Padma Bridge authorities have collected over Tk76 crore in tolls from vehicles crossing the bridge in the 30 days since the bridge was opened to traffic.

The Bridges Division disclosed the information on Tuesday.

A total of 6,17,055 vehicles used the bridge during the period, paying Tk76,09,91,350 in tolls.

The toll plaza at the Mawa point collected Tk38,17,53,750 from 301,118 vehicles, while the one at the Zajira point collected Tk37,92,37,600 from 3,06,937 vehicles.

The bridge authorities collected Tk4,19,39,650 from 31,723 vehicles from 6am on July 8 to the same time on July 9 – which is still the highest 24-hour toll collection.

Bridges Division Supervising Engineer Abul Hossain earlier told Dhaka Tribune that the number of vehicles using the bridge varied every day, resulting in a fluctuation in toll collection.

Prime Minister Sheikh Hasina inaugurated the 6.15-km bridge with great fanfare on June 25. 

It marked an important milestone in Bangladesh’s history, as it is a symbol not just of Bangladesh’s tenacity but of its growing economic prowess and development.

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://bangla.dhakatribune.com/bangladesh/2022/07/27/16589316152381

প্রথমবারের মতো পদ্মা সেতু হয়ে পোল্যান্ডে যাচ্ছে গার্মেন্টস পণ্য

মোংলা বন্দর কর্তৃপক্ষ জানায়, পদ্মা সেতু চালু হওয়ার পর সবচেয়ে বড় চালান হিসেবে পোল্যান্ডে যাচ্ছে ঢাকার এসব গার্মেন্টস পণ্য। এর আগে পদ্মায় ফেরি চলাকালে বন্দর দিয়ে অল্প পণ্য বিদেশে রপ্তানি হয়েছিল

 

ট্রিবিউন ডেস্ক

প্রকাশিত: ০৬:৩০ বিকাল জুলাই ২৭, ২০২২

পদ্মা সেতুর কল্যাণে দেশের অর্থনীতি চাঙা হতে শুরু করেছে। সেতুটি দিয়ে পারাপার করে বাংলাদেশি পণ্য বিদেশে রপ্তানি শুরু হয়েছে। ইতোমধ্যে সেতু পার হয়ে ঢাকার বিভিন্ন কারখানার গার্মেন্টস পণ্যবাহী কন্টেইনার মোংলায় পৌঁছেছে। সেতু দিয়ে পারাপার হওয়া প্রথমবারের মতো এসব পণ্য যাবে পোল্যান্ডে।

মোংলা বন্দর কর্তৃপক্ষের বরাতে অনলাইন সংবাদমাধ্যম বাংলা ট্রিবিউন জানায়, ঢাকা-গাজীপুর-সাভার ও নারায়ণগঞ্জের ২৭টি কারখানার গার্মেন্টস পণ্যবাহী ১৭টি কন্টেইনার পদ্মা সেতু হয়ে মোংলা বন্দর জেটিতে পৌঁছেছে। এসব পণ্য বন্দরের ৮ নম্বর জেটিতে পানামার পতাকাবাহী এমভি মার্কস নেসনা জাহাজে বোঝাই করা হচ্ছে।

এসব পণ্যের মধ্যে রয়েছে শিশুদের পোশাক, জার্সি ও কার্ডিগান, টি-শার্ট, ট্রাউজারসহ বিভিন্ন পণ্য। এসব গার্মেন্টস পণ্য নিয়ে বৃহস্পতিবার (২৮ জুলাই) সকালে মোংলা বন্দর ত্যাগ করবে বিদেশি জাহাজ মার্কস নেসনা। ৪০ ফুট দৈর্ঘ্যের ১৭টি কন্টেইনারে গার্মেন্টস পণ্য নিয়ে জাহাজটি যাবে পোল্যান্ডে। এর আগে এসব পণ্য নিতে সোমবার বন্দর জেটিতে আসে বিদেশি জাহাজ মার্কস নেসনা।

মোংলা বন্দর কর্তৃপক্ষ সূত্র জানায়, পদ্মা সেতু চালু হওয়ার পর সবচেয়ে বড় চালান হিসেবে পোল্যান্ডে যাচ্ছে ঢাকার এসব গার্মেন্টস পণ্য। এর আগে পদ্মায় ফেরি চলাকালে বন্দর দিয়ে অল্প পণ্য বিদেশে রপ্তানি হয়েছিল।

মূলত পদ্মায় ফেরি জটিলতার কারণে ঢাকার এসব গার্মেন্টস পণ্যের বেশিরভাগই চট্টগ্রাম বন্দর দিয়ে বিদেশে রপ্তানি হতো। পদ্মা সেতুর কল্যাণে মোংলা বন্দর দিয়ে গার্মেন্টস পণ্য রপ্তানিতে আগ্রহী হয়ে উঠেছেন ঢাকার ব্যবসায়ীরা। কারণ, সেতু চালু হওয়ার পর ঢাকা থেকে মোংলা বন্দরের দূরত্ব এখন ১৭০ কিলোমিটার। আর ঢাকা থেকে চট্টগ্রাম বন্দরের দূরত্ব ২৬০ কিলোমিটার।

মোংলা বন্দরে জাহাজ হ্যান্ডলিং দ্রুত ও নিরাপদ হওয়ায় এবং ঢাকার সঙ্গে দূরত্ব কমে যাওয়ায় সময় ও অর্থ সাশ্রয়ে এ বন্দর দিয়ে আমদানি-রপ্তানিতে আগ্রহী হয়েছেন গার্মেন্টস ব্যবসায়ীরা। 

মোংলা বন্দর কর্তৃপক্ষের চেয়ারম্যান রিয়ার অ্যাডমিরাল মোহাম্মদ মুসা বলেন, “মোংলা বন্দর হয়ে এসব গার্মেন্টস পণ্য রপ্তানির বিষয়টি একটি স্মরণীয় ঘটনা। প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনা পদ্মা সেতু উদ্বোধনের পর এক মাসের মধ্যে সেতু হয়ে মোংলা বন্দরের মাধ্যমে গার্মেন্টস পণ্য রপ্তানির নবযাত্রা শুরু হলো। ভবিষ্যতে আমদানি-রপ্তানি আরও বাড়বে।”

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members
  • 2 weeks later...
  • Elite Members

https://www.dhakatribune.com/bangladesh/2022/08/07/over-100c-toll-collected-from-padma-bridge-in-41-days

Padma Bridge toll collection tops 100C

As many as 797,815 vehicles used the bridge during the period

Tribune Desk

August 7, 2022 9:20 AM

The Padma Bridge authorities have collected over Tk100 crore in tolls in 41 days since the bridge was opened to traffic.

A total of 7,97,815 vehicles used the bridge during the period, paying Tk101,90,14,400 in both toll plazas in Mawa and Zajira points till Saturday, Executive engineer Dewan Mohammad Abdul Qader told Bangla Tribune.

On Friday, authorities collected over Tk99,07,83,400 in tolls from 7,45,349 vehicles.

Prime Minister Sheikh Hasina inaugurated the 6.15-km bridge with great fanfare on June 25. 

It marked an important milestone in Bangladesh’s history, as it is a symbol not just of Bangladesh’s tenacity but of its growing economic prowess and development.

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://bonikbarta.net/home/news_description/308586/৮১-লাখ-ডলার-বিনিয়োগ-করবে-চীনা-কোম্পানি

বেপজা অর্থনৈতিক অঞ্চল

৮১ লাখ ডলার বিনিয়োগ করবে চীনা কোম্পানি

নিজস্ব প্রতিবেদক

আগস্ট ০৪, ২০২২

https://bonikbarta.net/uploads/news_image/news_308586_1.jpg?t=1660041145

চীনা কোম্পানি মেসার্স কেপিএসটি সুজ (বিডি) কোম্পানি লিমিটেড বেপজা অর্থনৈতিক অঞ্চলে জুতার বিভিন্ন সামগ্রী (সুজ অ্যাকসেসরিজ) প্রস্তুত শিল্প স্থাপন করতে যাচ্ছে। প্রতিষ্ঠানটি ৮০ লাখ ৭০ হাজার ডলার বিনিয়োগ করবে, যেখানে ২ হাজার ৬৫০ জন বাংলাদেশী নাগরিকের কর্মসংস্থানের সুযোগ সৃষ্টি হবে। প্রতিষ্ঠানটি বার্ষিক ৩ কোটি জোড়া ইনসোল, আউটসোল ও মিডসোল এবং তিন লাখ ঘনমিটার ইভিএ ও পিইউ ফোম উৎপাদন করবে।

বেপজার সদস্য (বিনিয়োগ উন্নয়ন) আলী রেজা মজিদ এবং মেসার্স কেপিএসটি সুজের ব্যবস্থাপনা পরিচালক লুও সেজিয়ান গতকাল ঢাকার বেপজা কমপ্লেক্সে এ উপলক্ষে নিজ নিজ প্রতিষ্ঠানের পক্ষে একটি চুক্তি স্বাক্ষর করেন। বেপজার নির্বাহী চেয়ারম্যান মেজর জেনারেল আবুল কালাম মোহাম্মদ জিয়াউর রহমান, চুক্তি স্বাক্ষর অনুষ্ঠানে উপস্থিত ছিলেন।

চুক্তি স্বাক্ষর অনুষ্ঠানে অন্যান্যের মধ্যে বেপজার সদস্য (প্রকৌশল) মোহাম্মদ ফারুক আলম, সদস্য (অর্থ) নাফিসা বানু, নির্বাহী পরিচালক (প্রশাসন) মো. জাকির হোসেন চৌধুরী, বেপজা অর্থনৈতিক অঞ্চলের প্রকল্প পরিচালক মো. হাফিজুর রহমান, নির্বাহী পরিচালক (বিনিয়োগ উন্নয়ন) মো. তানভীর হোসেন এবং নির্বাহী পরিচালক (এন্টারপ্রাইজ সার্ভিসেস) মো. খুরশীদ আলম উপস্থিত ছিলেন।

উল্লেখ্য, বেপজার সর্ববৃহৎ প্রকল্প বেপজা অর্থনৈতিক অঞ্চলে শিল্প স্থাপনের লক্ষ্যে কেপিএসটি সুজসহ ১২টি প্রতিষ্ঠানকে অনুমতি দিল বেপজা। প্রতিষ্ঠানগুলোর মোট প্রস্তাবিত বিনিয়োগের পরিমাণ ২৫ কোটি ১৮ লাখ ডলার।

 বেপজা অর্থনৈতিক বিনিয়োগ

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://www.tbsnews.net/bangladesh/enhancing-connectivity-between-bangladesh-india-north-east-important-india-474434

TBS Report 

10 August, 2022, 08:55 am

Last modified: 10 August, 2022, 09:04 am

Enhancing connectivity between Bangladesh-India via North East important: Indian minister

train_india.jpg?itok=C1les9_V&timestamp=

 

File photo of a goods train crossing the border on Haldibari-Chilahati route on 17 December. Photo: Telegraph India.

India's Minister of Development of North Eastern Region G Kishan Reddy on Monday said that enhancing comprehensive connectivity between India and Bangladesh through the North East is an important aspect of bilateral cooperation and significant progress has been made in recent years.

Reddy in a written reply in the Indian Lok Sabha said rail and bus services between the two neighbouring countries have resumed after the Covid-19 pandemic, reports ANI.

"Recently, Mitali Express from New Jalpaiguri to Dhaka through Haldibari-Chilahati started operating from 1 June, 2022. This is the third passenger rail service between India and Bangladesh. 

"The ongoing Railway projects of 'Agartala-Akhaura- Rail link' connecting Agartala (Tripura) with Akhaura (Bangladesh) and Construction of Mahisasan (India)-Zero Point (Bangladesh) new line shall also improve connectivity between the two countries," ANI quoted the minister as per a press statement from the Ministry of Development of North-East Region.

Construction of Maitri Setu on River Feni in Sabroom has been completed and Royal Maitri International Bus Services from Tripura to Kolkata via Bangladesh by Tripura Road Transport Corporation (TRTC) have started.

Further, an MoU for facilitating temporary transit of petroleum, oil and lubricants (POL) and liquefied petroleum gas (LPG) products through Bangladesh to India's North Eastern region has been signed between the Indian road and highways ministry, Bangladesh government and the Indian Oil Corporation Ltd on 2 August.

The minister also said the proposal for developing a road link from Mahendraganj in Meghalaya to Hili in West Bengal through Bangladesh was raised with Bangladesh during the Virtual Summit held in December 2020, as well as during Prime Minister Narendra Modi's visit to Bangladesh in March last year.

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://www.banglatribune.com/country/rajshahi/756941/বদলে-যাবে-উত্তরবঙ্গের-যোগাযোগ-ব্যবস্থা

বদলে যাবে উত্তরবঙ্গের যোগাযোগ ব্যবস্থা

রানা আহমেদ, সিরাজগঞ্জ

০৭ আগস্ট ২০২২, ১০:০০

received_363180055984696-bcc468be249bce1

সিরাজগঞ্জের মহাসড়ক চার লেনে উন্নীতকরণের পাশাপাশি হাটিকুমরুল গোলচত্বর এলাকায় ৭৪৩ কোটি টাকা ব্যয়ে নির্মিত হচ্ছে আন্তর্জাতিক মানের ইন্টারচেঞ্জ। ইতোমধ্যে প্রকল্পের মাটি ভরাট ও পাইলিংয়ের কাজ শুরু হয়েছে। ২০২৪ সালের ডিসেম্বরের মধ্যে নির্মাণকাজ শেষ হওয়ার কথা রয়েছে। এটি বাস্তবায়িত হলে এই পথে চলাচলকারী বিভিন্ন জেলার যানবাহন সহজেই রাস্তা পরিবর্তন করতে পারবে। পাশাপাশি কমবে সড়ক দুর্ঘটনা ও দূরত্ব। বদলে যাবে যোগাযোগ ব্যবস্থা। 

আধুনিক ইন্টারচেঞ্জে থাকবে নানা সুযোগ-সুবিধা। গাড়ি পার্কিং সুবিধাসহ চালকদের জন্য বিশ্রামাগার থাকবে। পথচারীদের পারাপারের জন্য ফ্লাইওভার ও ওয়াকওয়ে থাকবে। ইন্টারচেঞ্জ চালু হলে উত্তরবঙ্গে উন্নয়নের নতুন দিগন্তের দ্বার খুলবে।

received_5326408634072803-e4da6b3b4ed893

খোঁজ নিয়ে জানা গেছে, উত্তরবঙ্গের প্রবেশদ্বার হাটিকুমরুল গোলচত্বর মহাসড়ক দিয়ে প্রতিদিন হাজার হাজার যানবাহন চলাচল করে। এজন্য প্রায়ই এখানে যানজট লেগে থাকে। এতে চরম দুর্ভোগ পোহাতে হয় যাত্রী ও চালকদের। দুর্ভোগ কমাতে মহাসড়ক চারলেনে উন্নীত করার পাশাপাশি আন্তর্জাতিক মানের ইন্টারচেঞ্জ নির্মাণের উদ্যোগ নেয় সড়ক ও জনপথ বিভাগ। প্রকল্পটি বাস্তবায়ন হলে গোলচত্বরের এক কিলোমিটার দূর থেকেই পথ পরিবর্তন করে গন্তব্যে যাবে বিভিন্ন জেলার যানবাহন। ইন্টারচেঞ্জে দূরপাল্লার যানবাহনের পাশাপাশি ধীরগতির যানবাহনের জন্য থাকবে আলাদা লিংক রোড।

বাসচালকরা বলছেন, বঙ্গবন্ধু সেতু পার হয়ে হাটিকুমরুল গোলচত্বরে যানজটে বসে থাকতে হয়। বিশেষ করে দুই ঈদযাত্রায় ভোগান্তির শেষ থাকে না তাদের। মহাসড়ক উন্নীতকরণের পাশাপাশি হাটিকুমরুল গোলচত্বর এলাকায় যে ইন্টারচেঞ্জ হচ্ছে, এটির কাজ শেষ হলে দুর্ভোগ কমে যাবে। সহজেই হাটিকুমরুল গোলচত্বর পার হতে পারবেন তারা।

received_2598320166968528-b3adeb18e624e8

সিরাজগঞ্জের বাসচালক মো. আলাউদ্দিন বলেন, হাটিকুমরুল গোলচত্বরে প্রায়ই সময় যানজটে বসে থাকতে হয়। উত্তরের সব জেলার গাড়ি এখান দিয়ে যাতায়াত করে। এতে যানজটে ভোগান্তি পোহাতে হয়। ইন্টারচেঞ্জ চালু হলে আমাদের ভোগান্তি কমে যাবে।

হাটিকুমরুল ইন্টারচেঞ্জ প্রকল্পের ব্যবস্থাপক মো. মাহবুবুর রহমান বাংলা ট্রিবিউনকে বলেন, প্রকল্পটি বাস্তবায়ন হলে যাতায়াত সহজ হওয়ার পাশাপাশি যোগাযোগ ব্যবস্থায় গতি আসবে উত্তরাঞ্চলের মানুষের। ইতোমধ্যে পাঁচলিয়া এলাকায় মাটি ভরাট ও পাইলিংয়ের কাজ শুরু হয়েছে। ঠিকাদার দ্রুতগতিতে কাজ করে যাচ্ছেন। তবে এখানে জমি অধিগ্রহণ নিয়ে কিছু সমস্যা হচ্ছে। ২০২৪ সালের ডিসেম্বরের মধ্যে নির্মাণকাজ শেষ হওয়ার কথা রয়েছে। যদি দ্রুত সময়ে জমি অধিগ্রহণ না করা যায়, তাহলে ইন্টারচেঞ্জের কাজটা শেষ করতে আরও সময় লাগবে।

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://www.jamuna.tv/news/373992

পাল্টেছে গাজীপুর মহাসড়কের চিত্র; ঘণ্টার পর ঘণ্টা যানজট নেই

জাতীয় | 10TH AUGUST, 2022 11:39 AM

yviAOaU05BUlsSTkvI_q-IjABHRtnUrVGzKe8Tbz

উত্তরবঙ্গের মানুষের রাজধানীতে ঢোকার অন্যতম প্রবেশদার জয়দেবপুর চৌরাস্তা। হঠাৎ করেই পরিবর্তন দেখা যাচ্ছে গাজীপুর এলাকার মহাসড়কে। চিরচেনা যানজট নেই বললেই চলে। জয়দেবপুর চৌরাস্তা মোড় পেরোতেই যেখানে ঘণ্টার পর ঘণ্টা লেগে যেতো, সেখানে এখন খুব একটা অপেক্ষা করতে হয় না যাত্রীদের। সড়কের পাশের অবৈধ দোকানপাটও চোখে পড়ে না। বিষয়টি হঠাৎ দেখায় আশ্চর্যজনক মনে হতে পারে নিয়মিত চলাচলকারীদের কাছে।

ওই এলাকার এক বাসিন্দা বললেন, গত ৪০-৪২ বছরে এমন অবস্থা দেখি না। আরেক তরুণের দাবি, এমন অবস্থা যেন সবসময় থাকে।

ঢাকা থেকে উত্তরে ময়মনসিংহ, শেরপুর, জামালপুর , উত্তর-পশ্চিমের টাঙ্গাইল, সিরাজগঞ্জ, বগুড়া, নাটোর, রাজশাহীসহ অনেক জেলার নিয়মিত যাতায়াতকারীদের জন্য জয়দেবপুর ছিলো আতঙ্কের নাম। মাত্র কদিন আগেও উত্তরা থেকে জয়দেবপুর পর্যন্ত ১৩ কিলোমিটার রাস্তা পেরোতেই লেগে যেতো কমপক্ষে দুই থেকে তিন ঘণ্টা। ভোগান্তি পোহাতে হতো স্থানীয়দেরও।

টানা ২ বছর ধরে সড়কের নানা উন্নয়ন, দুপাশের ভাসমান দোকান আর কয়েক হাজার ব্যাটারি চালিত অবৈধ ইজি বাইকের ছোটাছুটিতে নাজেহাল হতেন গাজিপুরবাসী। এসবের বিরুদ্ধে পুলিশ প্রশাসনের শক্ত অবস্থানে কিছুটা স্বস্তিতে সাধারণ মানুষ।
গাজীপুর মেট্রোপলিটন পুলিশ কমিশনার মোল্যা নজরুল ইসলাম বলেন, সবার মাথা ব্যথা তিন চাকার ব্যাটারি চালিত যান। শহরের রাস্তার পুরো অর্ধেক জুড়েই এসব যান থাকতো। কোনো শৃঙ্খলা মানতো না। প্রায় দেড় হাজারের মতো অটোবাইক আটক করেছি।

জেলাকে মাদকমুক্ত করতে চ্যালেঞ্জ হিসেবে নিয়েছেন নতুন কমিশনার। তবে শুরুতে গাজীপুরকে যানজটমুক্ত করাই তার প্রধান লক্ষ্য। বললেন, এই সড়কের ওপর দিয়ে ৩৬টি জেলার গাড়ি চলাচল করে। এসব জেলার ৫০-৬০ হাজার গাড়ি চলাচল করে প্রতিদিন। প্রতিটি গাড়িরই এখানে গড়ে দুই ঘণ্টা সময় লাগতো, এখন লাগতেছে ৩০-৪০ মিনিট।

আপাতত দিনের বেলা সড়কে স্বস্তি মিললেও রাতের গাজীপুরে দেখা যায় দীর্ঘ যানজট। রাতের বেলাও যানজটমুক্ত থাকুক তা চায় স্থানীয়রা।

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://www.dhakapost.com/national/134261

বিমানবন্দর সড়কের তিন লেন বন্ধ, প্রবাসীদের সতর্ক করল পুলিশ

জ্যেষ্ঠ প্রতিবেদক

১০ আগস্ট ২০২২, ০২:৩৭ পিএম

https://cdn.dhakapost.com/media/imgAll/BG/2022August/road-bg-20220810143722.jpg

হযরত শাহজালাল আন্তর্জাতিক বিমানবন্দরগামী যাত্রীদেরকে হাতে অতিরিক্ত সময় নিয়ে যাত্রা শুরু করার অনুরোধ করেছে ঢাকা মেট্রোপলিটন পুলিশের (ডিএমপি) ট্রাফিক বিভাগ।

ট্রাফিক উত্তরা বিভাগ থেকে জানানো হয়, রাজধানীর বিমানবন্দর এলাকায় চলমান বাস র‍্যাপিড ট্রানজিট (বিআরটি) প্রকল্পের কাজের জন্য বর্তমানে তিন লেনে গাড়ি চলাচল বন্ধ রয়েছে। এতে সড়কে প্রায়ই তীব্র যানজটের সৃষ্টি হচ্ছে। 

এক্ষেত্রে খিলক্ষেত হয়ে উত্তরা ও গাজীপুরগামী যাত্রীদের পর্যাপ্ত সময় হাতে নিয়ে ওই সড়কে চলাচল করার জন্য অনুরোধ করা হয়। বিশেষ করে বিমানবন্দরগামী যাত্রীদের নির্দিষ্ট সময়েরও অতিরিক্ত সময় হাতে নিয়ে যাত্রা শুরু করার জন্য অনুরোধ করা হয়েছে। 

একইসঙ্গে বিমানবন্দরগামী যাত্রীদের লা মেরিডিয়ান হোটেল ও কাওলা অতিক্রম করার পর অবশ্যই বাম লেন ব্যবহার করার জন্য বিশেষভাবে অনুরোধ করা হয়েছে।

ট্রাফিক উত্তরা বিভাগের উপ-পুলিশ কমিশনার (ডিসি) মো. সাইফুল হক জানান, সকাল ১০টা থেকে দুপুর ২টা পর্যন্ত হযরত শাহজালাল আন্তর্জাতিক বিমানবন্দরে ফ্লাইট চলাচল বেশি থাকে। সড়কের পরিস্থিতি বিবেচনায় বিমানবন্দরগামী যাত্রীদের ভোগান্তি বিবেচনায় সতর্কতা ও সময় হাতে নিয়ে আসার অনুরোধ করা হচ্ছে।

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://thefinancialexpress.com.bd/national/saudi-arabian-companies-to-invest-10b-in-bangladesh-1660223168

Saudi Arabian companies to invest $10b in Bangladesh

A high level delegation to arrive soon to discuss energy cooperation

 FE ONLINE REPORT | Published:  August 11, 2022 19:06:08 | Updated:  August 11, 2022 22:02:26

1660223168.jpg

Saudi companies plan to invest more than USD10 billion in Bangladesh in coming years, said Saudi Ambassador Essa Yousef Essa Alduhailan in Dhaka on Thursday.

He said it while briefing journalists on the projects of the King Salman Humanitarian Aid and Relief Centre projects in Bangladesh.

Prominent Saudi companies including Aramco, Aqua Power, Red Sea Gate are going to invest in several projects in different sectors, he added.

The envoy said that his country is going to sign several MoUs on defence and security cooperation in a bid to strengthen the existing military ties.

The envoy informed that a high level Saudi delegation is coming to Bangladesh soon to discuss in details on how to expand cooperation in different areas including energy cooperation.

Referring to cooperation in manpower sector he said his country accommodate over 2.6 million Bangladeshi workers who provide over $3.5 billion annually.

“Every day we issue 5000 to 8000 visas to Bangladeshis from our embassy” the Ambassador said.

About the centre he said, the King Salman humanitarian aid and relief centre was established on May 13 2015 to serve as the kingdom's humanitarian representative to the rest of the world.

The centre's purpose is to provide humanitarian and relief aid outside of the kingdom. Saudi Arabia is the third largest donor country worldwide.

“The King Salman humanitarian aid and relief centre team is here today to monitor the ongoing projects in Bangladesh. The team is collaborating in Cox's Bazar with UNICEF and the Islamic Development Bank, who examined the project's progress to provide primary health care for Rohingya health and nutrious” he added.

“Additionally, the voluntary medical initiative to fight blindness and its causes in Bangladesh was integrated on Monday by the King Salman humanitarian aid and relief centre” he said.

“The King Salman centre’s plan for this year include 100 projects under the Saudi volunteer programme, to fight blindness in more than 30 nations”

Bangladesh received a significant amount of funding in seven projects of which three have already been carried out and the rest will be in the near future, he said.

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://www.tbsnews.net/bangladesh/infrastructure/ctg-megaprojects-get-costlier-rising-dollar-faulty-plan-476090

Abu Azad

12 August, 2022, 10:40 pm

Last modified: 13 August, 2022, 11:15 am

Ctg megaprojects get costlier from rising dollar, faulty plan

Economists ask for pausing purchases concerning megaprojects for now

 

The three ongoing mega development projects in Chattogram, including the Karnaphuli tunnel, are set to see their costs escalate by around Tk1,600 crore owing to planning flaws and soaring prices of US dollar.

The construction of the Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman Tunnel under the River Karnaphuli in Chattogram is nearing completion, with 87% of work on the project done as of June.

At this stage, the cost of the project has been proposed to be increased by at least Tk800 crore in the wake of the depreciation of taka against the US dollar and the addition of some new infrastructure – constructing buildings for police stations, fire stations, buying vehicle scanners, etc – which were not in the original plan.

A draft proposal on increasing the project cost has already been sent to the Road Transport and Bridges Division.

The volatility in dollar price coupled with other factors such as an increase in land prices is also likely to push up the cost of the import-dependent Dohazari-Cox's Bazar rail line by Tk500-700 crore, said project officials.

On the other hand, the Chattogram elevated expressway project is set to face a cost overrun by about Tk1,300 crore owing to delays in implementation. Moreover, increased import expenditures because of dollar getting costlier are expected to add another Tk300 crore to the project cost, according to the project contractor.

looming-cost-hikes-in-3-megaprojects-in-

Bangabandhu Tunnel

Engineer Harunur Rashid Chowdhury, director of the tunnel project, told The Business Standard that when the project cost was set at Tk10,374 crore after the first round of evaluation, the rate of dollar was calculated at Tk80 per dollar. In the latest draft proposal, the rate has been fixed at Tk92.50, he added.

"We have proposed the dollar rate at Tk92.50, but the [interbank exchange] rate has already increased to Tk94.70. The dollar exchange rate may increase further when the proposal will be placed before Ecnec for approval after scrutiny by the Planning Commission," said Harunur Rashid.

The cost of the tunnel project may increase by Tk200-250 crore because of the rise in the exchange rate of dollar against taka, he informed.

On the other hand, while the authorities are working to open the tunnel for traffic by the end of this year, some new infrastructures that were not included in the initial plan are being added to the project. Because of this, the cost of this project may increase by at least Tk600 crore.

Harunur Rashid said during the preparation of the DPP of the tunnel, the expenditure on building power infrastructure was estimated at only Tk1 crore but after the start of the work, the construction company said the tunnel needs an uninterrupted power supply of at least 15MW.

For this reason, two substations are being constructed at both ends of the tunnel, raising the project cost by Tk82 crore.

Besides, even though there was a plan to scan vehicles before they enter the tunnel, the project contract did not include the installation of scanners. Now, at this moment of dollar crisis, the tunnel authorities are saying that an additional Tk450 crore will be required for the import of the scanners.

Moreover, the costs of constructing buildings for police stations and fire stations on both sides of the tunnel and other expenses will also be added to it, said Engineer Harunur Rashid.

Dohazari-Cox's Bazar rail line

The Dohazari-Cox's Bazar railway project is a priority project of the prime minister. But the project could achieve a paltry 2.5% progress in the last two and a half months, Project Director Mohammad Mofizur Rahman told TBS.

He said, "The overall progress of our project was 70% till mid-May this year. The work has been slow since then as railway tracks, loops, angles, glasses for railway stations, and the oyster-shaped structure of the iconic railway station in Cox's Bazar that was supposed to be shipped from Shanghai, are yet to reach the country. In the meantime, the dollar has become pricier, as a result of which prices of these imported goods are also increasing.

"In addition, contractor companies import some goods and collect some from the local market. But product prices have gone up in both cases because of the prevailing dollar crisis. Hence, they are now asking for additional payment."

Engineer Bimal Saha, project manager at Tama Construction – the construction company in charge of work on the Dohazari-Chakaria portion of the project, told TBS, "Only 20% of work on our portion of the project has been completed. Land acquisition is yet to be done in large areas. As the day goes by, the cost of land is also increasing, due to which the cost of the project is also going up. Therefore, it is not possible to continue work without getting additional allocations."

Project Director Mofizur Rahman said it will take another seven to eight years to complete the ancillary works including land acquisition for the conversion of the railway line to a dual gauge one.

Apart from this, the project cost may increase by Tk500-700 crore due to additional factors including surging dollar prices, he added.

Elevated expressway

When the four-lane elevated expressway project from the port city's Lalkhan Bazar to Shah Amanat Airport was approved in 2017, it was supposed to be completed within three years. The project completion deadline has been extended twice and is scheduled to be completed this year. On the other hand, the project cost was estimated at Tk3,250.83 crore at the time of its approval.

Recently, the project authorities have sent a revised development project proposal (DPP) to the Ministry of Housing and Public Works seeking an extension of the project completion deadline until June 2024 and an increase in the project cost by Tk1,300 crore to Tk4,550 crore, said Mahfuzur Rahman, Executive Engineer at the Chittagong Development Authority (CDA) and director of the elevated expressway project.

In the meantime, dollar prices have gone up, which is expected to add another Tk300 crore to the project cost, according to the people concerned.

Asked about the probable cost escalation because of the dollar crisis, Project Director Mahfuzur Rahman acknowledged that contractors have to import construction materials at higher prices because of the devaluation of the local currency, but there is no scope for raising the project cost for this reason as the work order was awarded prior to the crisis.

Hasnain Kabir, planning manager of Max-Rankin – the project's contractor company, however, told TBS that most of the raw materials and parts of machinery being used in the project have to be imported from abroad.

These products are brought in step by step, he said, adding that they will need additional budget to complete the construction work because of the rising dollar price.

"We will calculate this cost and inform the project manager about it," he said.

The implementation of the project will be difficult if they are not allocated the additional cost required in the wake of the rising dollar price, he added.

Poor planning blamed

Asked about these issues, Debapriya Bhattacharya, distinguished fellow at the Centre for Policy Dialogue (CPD), told TBS that these problems arise mainly because the pre-feasibility studies of these projects are not completed properly, which also become evident at various times of revising the project costs.

As these projects are taken up in haste, adequate preparation cannot be made for them. In the end, the projects take more time and money to complete.

Temporary pause in purchase advised

Almost all other megaprojects in the country are experiencing cost overruns due to the increase in dollar price and lack of proper planning.

In this situation, economists have recommended that purchases relating to these development projects be put on hold for the time being.

Selim Raihan, executive director of the South Asian Network on Economic Modelling (Sanem), suggested reviewing the development projects and cutting unnecessary expenditures, if any, at this crisis period. Besides, if the freshly added expenditures can be halted even for the time being, then it will help to overcome the current crisis, he added.

Md Alauddin Majumder, professor of economics at Chittagong University, told TBS that the present crisis is a "cyclone time" for the country's economy.

If project costs increase only because of the exchange rate, purchases for the megaprojects must be put on hold for some time in light of the current situation, he observed.

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://www.tbsnews.net/bangla/বাংলাদেশ/news-details-105834

কাজী মনিরুজ্জামান মনির

13 August, 2022, 03:45 pm

Last modified: 13 August, 2022, 03:54 pm

পদ্মা সেতুতে নির্মিত হচ্ছে দেশের প্রথম ব্যালাস্টলেস রেলপথ

সেতুর নিচতলার স্টিলের অবকাঠামোর ভেতর দিয়ে চলবে ট্রেন। সেতুর ওপর রেললাইন বসানোর প্রস্তুতিমূলক সব কাজ শেষ করেছে রেল কর্তৃপক্ষ। ৬ দশমিক ১৫ কিলোমিটার দৈর্ঘ্যের সেতুতে হবে ব্যালাস্টলেস বা পাথরবিহীন রেললাইন। এতে সময় লাগতে পারে ৬ মাস।

photo_track_line.jpeg?itok=WZkRcUD-&time

 

দোতলা পদ্মা সেতুর ওপরতলা দিয়ে চলাচল করছে যানবাহন। এবার নিচতলা দিয়ে চলবে রেল। গেল মাসে সেতু বিভাগ রেল কর্তৃপক্ষকে সেতু বুঝিয়ে দেওয়ার পর চলে যৌথ পরিদর্শন। দীর্ঘ পর্যবেক্ষণ শেষে চলছে সেতুর ওপর রেল লাইন বসানোর চূড়ান্ত নকশা প্রণয়নের কাজ। সেতুর উভয় প্রান্তেই ভায়াডাক্টে বসানো হয়েছে দেশের প্রথম ব্যালাস্টলেস বা পাথরবিহীন রেললাইন। মাওয়া-ভাঙা সেকশনে নান্দনিক ভাঙা রেল জংশনসহ ৪টি রেল স্টেশনের কাজ এগিয়ে যাচ্ছে দ্রুত গতিতে। প্রতিদিন একের পর এক ট্র্যাক প্যানেল বসিয়ে দীর্ঘ হচ্ছে রেলপথ। রেললিংক প্রকল্পের কাজ শেষে রেল চলাচলা শুরু হলে জাতীয় উৎপাদন বেড়ে যাবে আরও ১ শতাংশ।

পদ্মা সেতুর রেললিংক প্রকল্পের মাওয়া-ভাঙা সেকশন সূত্র জানায়, সেতুর নিচতলার স্টিলের অবকাঠামোর ভেতর দিয়ে চলবে ট্রেন। সেতুর ওপর রেললাইন বসানোর প্রস্তুতিমূলক সব কাজ শেষ করেছে রেল কর্তৃপক্ষ। ৬ দশমিক ১৫ কিলোমিটার দৈর্ঘ্যের সেতুতে হবে ব্যালাস্টলেস রেললাইন। এতে সময় লাগতে পারে ৬ মাস। সেতুর জাজিরা ও মাওয়া প্রান্তের রেলের ভায়াডাক্টের ওপর ব্যালাস্টলেস রেলপথের কাজ প্রায় শেষ। বাংলাদেশে ব্যালাস্টলেস রেললাইন এই প্রথম। মাওয়াপ্রান্তে ভায়াডাক্ট ২ দশমিক ৫৯ কিলোমিটার দৈর্ঘ্য এর মধ্যে ১ দশমিক ১৭ কিলোমিটারের কাজ সম্পন্ন হয়েছে। বাকি অংশে রেললাইন বসানোর কাজ শুরু হয়েছে। জাজিরা প্রান্তের ভায়াডাক্ট ৪ দশমিক ০৩ কিলোমিটারের কাজ শেষ। ৬ দশমিক ৬২ কিলোমিটার ভায়াডাক্টের মধ্যে ওপর ট্র্যাক প্যানেল বসিয়ে কংক্রিটিং করে তৈরি হয়েছে রেললাইন। 

কংক্রিটের স্পিলার তৈরি করা হচ্ছে ভাঙা রেল স্টেশনের পাশের কারখানায়। চায়না প্রযুক্তিতে সড়কের জন্য এক ধরনের এবং সেতুর জন্য একটু ভিন্ন ধরনের স্পিলার তৈরি করা হচ্ছে। স্পিলারের ওপর রেলপাত বসিয়ে ২৫ মিটার দৈর্ঘ্যের এক একটি  ট্র্যাক প্যানেল তৈরি হয়। প্যানেলগুলো সারি সারি করে সাজিয়ে রাখা হচ্ছে। এরপর ট্র্যাকলিং মেশিনের সাহায্যে প্যানেলগুলো নিয়ে তৈরি হচ্ছে রেল চলাচলের পথ। ঢাকা-ভাঙা ৮২ কিলোমিটার দূরত্বের রেলের কাজ শেষ হয়েছে প্রায় ৭০ শতাংশ। একের পর এক ট্র্যাক প্যানেল বসিয়ে দীর্ঘ হচ্ছে রেললাইন। এরই মধ্যে শেষ হয়েছে ১৪ কিলোমিটার রেললাইন বাসানোর কাজ। পদ্মা সেতু রেললিংক প্রকল্পের আওতায় ১৭২ কিলোমিটার দৈর্ঘ্যর ঢাকা-যশোর রেলপথ নির্মাণ কাজের মেয়াদ ২০২৪ সাল পর্যন্ত।

পদ্মা সেতু রেল লিংক প্রকল্পের রেলট্র্যাক ইনচার্জ আব্দুল হাই বলেন, "ব্যালাস্টলেস ট্র্র্যাক এবারই প্রথম বাংলাদেশে। ব্যালাস্টলেস ট্র্যাকের সুবিধা হলো, যাত্রা হবে আরামদায়ক। কোনো ঝাঁকুনি নেই।" 

তিনি আরও বলেন, "সেতু ও ভায়াডাক্টের পরে ব্যালাস্টটেড রেল লাইন হচ্ছে। এতে পাথর আছে। এটাকে কোয়ালা ট্র্যাক বলা হয়। আমরা আশা করছি খুব দ্রুতই কাজ শেষ করতে পারবো।"

পদ্মা সেতু রেললিংক প্রকল্পের আওতায় মাওয়া-ভাঙা অংশে হবে ৫টি স্টেশন। এর মধ্যে ভাঙায় নির্মিত হচ্ছে দেশের সবচেয়ে বড় ও আধুনিক ভাঙা রেল জংশন স্টেশন। স্টেশনগুলোতে থাকবে অফিস ভবনসহ আধুনিক সুযোগ-সুবিধা সম্বলিত আবাসন ব্যবস্থা। পুরো উদ্যমে চলছে নির্মাণ কাজ। 

জংশনের বিশাল এলাকাজুড়ে চলছে নানামুখী কর্মযজ্ঞ। দ্রুত গতিতে এগিয়ে চলছে মাটি ভরাট, ভবন নির্মাণ, পানি নিস্কাশনের সুব্যবস্থার কাজ। নতুন নকশায় আর প্রযুক্তিতে নির্মিত হচ্ছে  অফিস, স্টেশন ও আবাসিকভবনসহ মোট ১৯টি অবকাঠামো। উন্নত দেশের আদলে নির্মাণ হচ্ছে ভাঙা রেল জংশন। নির্মিত হলে এটি হবে বাংলাদেশ রেলওয়ের সবচেয়ে আধুনিক জংশন। দক্ষিণ পশ্চিমাঞ্চলের জেলাগুলোর সঙ্গে রেলের সংযোগ ঘটাবে এই জংশন স্টেশন। ঢাকা-যশোর দীর্ঘ রেলপথে থাকবে ২০টি রেলস্টেশন। ১৬ টি স্টেশন নতুন করে নির্মাণ করা হবে, আর পুরোনো ৪টি স্টেশন ঢেলে সাজিয়ে করা হবে আধুনিক ও যুগোপযোগী।

এছাড়া, সেতুর দুই প্রান্তে নির্মাণ করা হচ্ছে ৪টি রেলস্টেশন। এরমধ্যে মাওয়া স্টেশনটি হবে তুলনামূলক নান্দনিক। দূর  থেকে দেখতে মনে হবে এটি উন্নত দেশের রেলস্টেশন। মাওয়া স্টেশনের কাজ ইতোমধ্যে ৮০ শতাংশ শেষ হয়েছে। এছাড়া পদ্মা স্টেশনের কাজ এগিয়েছে ৭০ ভাগ। তোড়জোড় চলছে শিবচর স্টেশন নির্মাণের কাজও। এই স্টেশনের কাজও  ৩০ ভাগ পর্যন্ত এগিয়েছে। এদিকে, ভাঙা স্টেশনের আধুনিকায়নের কাজও শুরু হয়েছে ইতোমধ্যেই। 

পদ্মা সেতু রেললিংক প্রকল্পের প্রকল্প ব্যবস্থাপক-১ (মাওয়া-ভাঙা সেকশন) ব্রিগ্রেডিয়ার জেনারেল সাঈদ আহমেদ জানান, সেতুতে নানান ধরনের সার্ভে বা জরিপ চালানো হয়েছে। জরিপ থেকে সংগৃহীত তথ্য বিশ্লেষণ করা হচ্ছে। তথ্য বিশ্লেষণ করে চূড়ান্ত নকশার সঙ্গে সমন্বয় সাধনেরও কাজ চলছে।

"ভায়াডাক্ট-২ এর কাজ কিছু অংশ বাকি আছে, সেই অংশের কাজও শুরু হয়ে গেছে। ভায়াডাক্ট-৩ এর কাজ পুরোপুরি সম্পন্ন হয়েছে। এছাড়া ৫টি রেল স্টেশনের কাজ  দ্রুত এগিয়ে যাচ্ছে। এর মধ্যে দেশে সবচেয়ে আধুনিক রেল জংশনের কাজও পুরোদমে চলছে। আশা করছি নির্ধারিত সময়ের মধ্যেই কাজ শেষ হবে", যোগ করেন তিনি। 

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://bonikbarta.net/home/news_description/309601/পদ্মার-১৮-কেজি-ওজনের-পাঙাশ-২৩-হাজারে-বিক্রি

অনিশ্চয়তায় ভাঙ্গা-যশোর-বেনাপোল মহাসড়ক চার লেনে উন্নীতকরণ

বণিক বার্তা প্রতিনিধি, নড়াইল

আগস্ট ১৩, ২০২২

 

https://bonikbarta.net/uploads/news_image/news_309552_1.jpg?t=1660403075

ভাঙ্গা-বেনাপোল মহাসড়কে নড়াইলের সীতারামপুর এলাকায় সরু ঝুঁকিপূর্ণ বেইলি ব্রিজ ছবি: নিজস্ব আলোকচিত্রী

স্বপ্নের পদ্মা সেতু চালুর পর রাজধানী থেকে বেনাপোল স্থলবন্দর হয়ে সড়ক পথে কলকাতা যাওয়ার পথ অনেকটা সহজ হয়েছে। তবে ভাঙ্গা-যশোর বেনাপোল মহাসড়ক চার লেনে উন্নীত না হওয়ায় খুলনা ঘুরে ৮৬ কিলোমিটার পথ বেশি পাড়ি দিয়ে রাজধানী থেকে বেনাপোল বন্দর হয়ে কলকাতা যেতে হচ্ছে বিভিন্ন শ্রেণী-পেশার মানুষকে। এতে সময় ও অর্থ দুটিই ব্যয় হচ্ছে। ভুক্তভোগীরা বলছেন, মহাসড়কটি চার লেনে উন্নীত করা হলে রাজধানী ঢাকার সঙ্গে বেনাপোল স্থলবন্দরের দূরত্ব কমবে ৮৬ কিলোমিটার।

সড়ক ও জনপথ (সওজ) অধিদপ্তর সূত্র বলছে, ভাঙ্গা-যশোর-বেনাপোল ১৩০ কিলোমিটার মহাসড়ক চার লেনে উন্নীত করার জন্য ১১ হাজার কোটি টাকার প্রকল্প হাতে নেয়া হয়েছে। তবে অর্থায়নের অভাবে এ প্রকল্প কবে নাগাদ শুরু হবে তা দায়িত্বশীল কেউ জানাতে পারেননি। ভারত সরকারের সঙ্গে এ নিয়ে আলোচনা চলছে বলে সংশ্লিষ্ট একটি সূত্র জানিয়েছে। নাম প্রকাশে অনিচ্ছুক সওজের এক কর্মকর্তা বলেন, ভারত সরকার এ প্রকল্পে ১০০ মিলিয়ন ডলার দেবে বলে প্রতিশ্রুতি দিয়েছে। আমরা চেয়েছি, ১ হাজার মিলিয়ন। অর্থের বিষয়টি নিশ্চিত হলে দ্রুত এ কাজ শুরু হবে।

সওজ সূত্রে জানা যায়, ভাঙ্গা-যশোর-বেনাপোল জাতীয় মহাসড়ককে চার লেনে উন্নীতকরণের জন্য ভূমি অধিগ্রহণ ও ইউটিলিটি স্থানান্তর প্রকল্প শীর্ষক প্রকল্পের ভূমি অধিগ্রহণের জন্য ভূমির মৌজাভিত্তিক দর ও ভূমি অধিগ্রহণ ব্যয় এবং অবকাঠামো, গাছপালা ইত্যাদির ক্ষতিপূরণ ব্যয় প্রাক্কলন পাঠানো প্রসঙ্গে চার জেলার প্রশাসককে চিঠি দেয়া হয়েছে। সওজের সংশ্লিষ্ট প্রকল্প পরিচালক রিয়াজ আহমদ জাবের স্বাক্ষরিত ওই চিঠি ২০২০ সালের ১ অক্টোবর ফরিদপুর, গোপালগঞ্জ, নড়াইল ও যশোর জেলা প্রশাসককে দেয়া হয়েছে।

নড়াইল জেলা প্রশাসকের কার্যালয়ের ভূমি অধিগ্রহণ শাখার কর্মকর্তা জেলা কানুনগো সিরাজুল ইসলাম জানান, ভাঙ্গা-যশোর-বেনাপোল জাতীয় মহাসড়ককে চার লেনে উন্নীতকরণের জন্য নড়াইল অংশে ৩২টি মৌজায় ২৭৪ একর জমির সম্ভাব্য ব্যয় প্রায় ২ হাজার কোটি টাকা নির্ধারণ করে ২০২০ সালের ২০ ডিসেম্বর ঊর্ধ্বতন কর্তৃপক্ষের কাছে পাঠানো হয়েছে। পরে ২০২১ সালের ১৮ নভেম্বর সড়ক ভবন থেকে অনাপত্তিপত্র চেয়ে চিঠি আসে জেলা প্রশাসকের কার্যালয়ে। চিঠি আসার সাতদিন পর ওই মাসের ২৭ তারিখে অনাপত্তিপত্র দেয়া হয়েছে। পরে এ বিষয়ে আর কোনো অগ্রগতি নেই।

প্রকল্প সূত্রে জানা যায়, ফরিদপুরের ভাঙ্গা থেকে বেনাপোল পর্যন্ত ১৩০ কিলোমিটার ভাঙ্গা-যশোর-বেনাপোল জাতীয় মহাসড়ককে চার লেনে উন্নীতকরণে মোট ১১ হাজার কোটি টাকার ডিপিপি প্রণয়নের কাজ শেষ হয়েছে। মহাসড়কের নকশার কাজ শেষ হয়েছে অনেক আগেই। এর মধ্যে পাঁচটি ফ্লাইওভার রয়েছে এবং নড়াইল ও যশোর অংশে রয়েছে দুটি বাইপাস।

সওজ ও পরিবহন সংশ্লিষ্ট সূত্রে জানা গেছে, এ প্রকল্পের বাস্তবায়ন হলে বেনাপোল-ঢাকার দূরত্ব ৮৬ কিলোমিটার কমবে। তখন রাজধানী ঢাকার সঙ্গে বেনাপোল স্থলবন্দরের দূরত্ব হবে ২০০ কিলোমিটার এবং ভারতের কলকাতার দূরত্ব হবে মাত্র ২৮৪ কিলোমিটার। সড়কটি ব্যবহার করতে পারলে  পরিবহনযোগে রাজধানী থেকে ৩-সাড়ে ৩ ঘণ্টার মধ্যে পৌঁছানো যাবে। বেনাপোল আর কলকাতা যেতে সময় লাগতে পারে মাত্র ৪-৫ ঘণ্টা। একইভাবে ঢাকার সঙ্গে যশোরের শিল্প ও বাণিজ্যিক শহর নওয়াপাড়া এবং মোংলা বন্দর, সাতক্ষীরাসহ দক্ষিণ-পশ্চিমাঞ্চলের অন্য জেলার দূরত্বও কমে যাবে।

ঢাকা থেকে পদ্মা সেতু হয়ে বেনাপোলের দূরত্ব (ভায়া নড়াইল) মাত্র ২০০ কিলোমিটার। যার মধ্যে ফরিদপুরের ভাঙ্গা থেকে নড়াইল হয়ে বেনাপোল স্থলবন্দর পর্যন্ত সড়কটির দৈর্ঘ্য ১৩০ কিলোমিটার। ব্যস্ততম এ সড়কের প্রশস্ত মাত্র ১৮-২৪ ফুট। এ সড়ক দিয়ে ঢাকা বিভাগের ফরিদপুরের একাংশ, গোপালগঞ্জ এবং খুলনা বিভাগের বেনাপোল স্থলবন্দরসহ মোট ১১ জেলার যানবাহন চলাচল করে।

পরিবহন চালক রিপন মোল্লা জানান, বেনাপোল থেকে খুলনা হয়ে ঢাকার দূরত্ব ২৯০ কিলোমিটার। ভাঙ্গা-যশোর-বেনাপোল জাতীয় মহাসড়ককে চার লেনে উন্নীতি করলে তখন এ সড়ক দিয়ে বেনাপোল থেকে ঢাকার দূরত্ব হবে মাত্র ২০০ কিলোমিটার। সড়কটি ব্যবহার করতে পারলে ৮৬ কিলোমিটার পথ কমে যাবে। আরেক চালক টিপু সুলতান বলেন, বর্তমানে ভাঙ্গা থেকে বেনাপোল পর্যন্ত পুরনো এ সড়ক মাত্র ১৮-২৪ ফুট প্রশস্ত। এ সড়কে ঝুঁকিপূর্ণ কয়েকটি ১০-১৪ ফুট প্রশস্ত  সেতু রয়েছে। ঝুঁকিপূর্ণ এসব সেতু দিয়ে পাঁচ টনের বেশি ওজনের যানবাহন চলাচল সরকারিভাবেই নিষেধ। এত পুরনো ও কম প্রশস্ত সড়কে দুর্ঘটনা বাড়তে পারে—সে আশঙ্কায় তারা সড়কটি ব্যবহার না করে খুলনা ঘুরে বেনাপোল থেকে ঢাকা যাতায়াত করেন।

সওজ নড়াইলের নির্বাহী প্রকৌশলী মো. আশরাফুজ্জামান বলেন, পদ্মা সেতু চালু হওয়ার পর ভাঙ্গা-যশোর-বেনাপোল জাতীয় মহাসড়ককে চার লেনে উন্নীতকরণ জরুরি হয়ে পড়েছে। প্রকল্পের কাজ চলমান। বিষয়টি সরকার অনেক গুরুত্বের সঙ্গে দেখছে। পদ্মা সেতু চালু হওয়ার পর থেকেই ভাঙ্গা-যশোর-বেনাপোল সড়কে গাড়ির চাপ অনেক বেড়ে গেছে। যানবাহনের আপাতত চাপ সামলাতে কালনা থেকে যশোর পর্যন্ত বর্তমান সড়কটি আরো ছয় ফুট প্রশস্ত করা হবে। দেড় বছরের মধ্যে এ সড়কের কাজ শেষ হবে। ভাঙ্গা-যশোর-বেনাপোল জাতীয় মহাসড়ককে চার লেনে উন্নীতকরণের কাজ শুরু হলে পাঁচ বছরের মধ্যে প্রকল্পের কাজ শেষ হবে। চার লেনের মহাসড়কটি নির্মাণ হলে বেনাপোলের গাড়িগুলোর চালকদের খুলনা ঘুরে যেতে হবে না। বেনাপোলের সঙ্গে ঢাকার দূরত্ব অনেক কমে যাবে। তখন পদ্মা সেতুর পুরোপুরি সুফল পাবে এলাকাবাসী।

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://thefinancialexpress.com.bd/national/tk-13b-waterway-project-to-connect-gulshan-banani-with-hatirjheel-1660450112

Tk 13b waterway project to connect Gulshan, Banani with Hatirjheel

 FE ONLINE DESK | Published:  August 14, 2022 10:08:32 | Updated:  August 14, 2022 14:55:13

1660450112.jpg

Dhaka North City Corporation has proposed a Tk 13 billion project to establish a waterway connecting Gulshan and Banani with Hatirjheel and also cut the travel time.

The project will require work to turn four culverts into bridges, and the demolition and reconstruction of an elevated bridge to allow water taxis to pass under it.

Authorities think it will ease the pressure of traffic on the streets. They also want to develop these areas into a place like Hatirjheel for people to hang out, reports bdnews24.com.

Passengers who use Hatirjheel water taxis for commute say the waterway gives them comfort, saving them the trouble of waiting in traffic jams on the streets for hours.

 “It’ll be a long route and ease pressure on buses in these areas. Boat journeys will be comfortable. There’ll be no traffic jam,” said Dhaka North Mayor Atiqul Islam.

The city corporation made a design and submitted it with other details to the Planning Commission in January.

It may not be a complete alternative to bus routes if the lakes in Gulshan, Banani and Hatirjheel can be connected, but will work well for those travelling to areas near the waterway stations, said Dr Shamsul Haque, a professor of civil engineering at the Bangladesh University of Engineering and Technology.

 “People will be able to travel without any hassle and enjoy a beautiful view of Hatirjheel. A water bus can carry the same number of passengers as a minibus can. It’ll ease pressure on the streets,” he said.

THE ROUTES

Currently, 15 water taxis carry passengers on the FDC-Rampura and Badda Link Road-Rampura routes on a 3.5 km waterway. They take the route behind Gulshan Shooting Club, but cannot enter Gulshan Lake as the bridges on Gulshan-Shahjadpur and Gulshan-Baridhara roads are low.

If the bridges can be demolished and reconstructed higher than they are now, the water taxis can travel up to Baridhara. The same can be applied to the routes from FDC to Banani Graveyard or Banani to Rampura. This will extend the waterway to a 6km one.

If the lake next to Karail slum in Mohakhali can be freed from encroachment, another route to Banani’s Chairmanbari will open.

According to the proposed project, the banks of the lakes will be renovated and their capacity to hold and allow water to flow will be increased.

Six bridges, two U-loops and an overpass will be built under the project.

The culverts on Niketan-Gulshan, Mohakhali-Gulshan 1, Banani-Gulshan-2 and Gulshan-1-Badda Link Road will be turned into bridges.

The bridge on Gulshan 2-Baridhara road will be dismantled and built back up. A bridge will be constructed on Gulshan-Shahjadpur road.

Architect Iqbal Habib, who designed the plan, said the U-loops will be built so that vehicles do not need to face any red lights in Gulshan-1 and Gudaraghat.

The waterway will be built between Gulshan and Niketan and it will become two routes near Mohakhali T&T slum. One of these routes will extend to Banani graveyard while the other will stretch to Banani road No. 8 via Karail slum.

The city corporation and the Local Government Engineering Department will implement the project once it is cleared. The local government ministry is supposed to spend Tk 10 billion on the project while the rest will come from the city corporation’s funds.

The proposal says Tk 4.4 billion will be spent on the construction of bridges, U-loops and grade separators, Tk 1 billion to maintain the quality of water, Tk 1.1 billion on drainage systems and Tk 680 million on increasing the lakes’ capacity.

If it starts this year, the proposal estimates, the project can be completed by December 2023.

HATIRJHEEL SHOWS THE WAY

Samin Ahmed, a student of North South University in Bashundhara, uses Hatirjheel water taxis to travel to the campus from his home in Moghbazar. He, however, has to take a bus after getting off the water taxi at Badda Link Road.

The bus trip should take 15 minutes, but traffic congestion makes it a journey lasting over an hour. “I would’ve been able to walk to my university had the water taxis travelled to Baridhhara. The most important thing is that the boat journey is very comfortable."

Millat Hossain, who commutes from his home in North Badda to his office in Tejgaon by water taxis, said: “I don’t have to stand inside a bus for hours. It would be great if the waterway can be extended to Baridhara and Banani.”

Md Ashraful Islam, an urban planner of Rajdhani Unnayan Kartripakkha, said a new waterway would also ease waterlogging problem in the city.

BUET’s Prof Shamsul, however, warned about the possibilities of water pollution if water taxis are used without a proper plan.

The High Court in a verdict to protect Hatirjheel lake said water taxis should be banned from the lake as they are harmful for water.

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://thefinancialexpress.com.bd/economy/bangladesh/many-projects-shelved-or-part-funded-1660444279

Many projects shelved or part-funded

Precautionary step taken under govt austerity measures to skip financial crisis

 FHM HUMAYAN KABIR | Published:  August 14, 2022 08:31:19 | Updated:  August 14, 2022 15:31:09

1660444279.jpg

More than half of the ongoing development projects face implementation setback as the government has restricted funding to mitigate macroeconomic worries, insiders say, as a global financial crunch upends normal plans worldwide.

They say as many as 717 out of nearly 1300 projects in the annual development programme (ADP) of the current fiscal year (FY) 2022-23 have been listed for funding postponement or receiving lesser money than their budget allocations.

According to the Planning Commission (PC), 81 projects have been placed on 'red list' as funding those will be stopped in the current fiscal under the belt-tightening actions.

Besides, 636 projects will be partially funded against their annual allocations under the development budget.

The National Economic Council in June in the last fiscal year approved a Tk 2.46 trillion worth of ADP for the FY2022-23 for the execution of some 1300 projects to advance Bangladesh's overall development in its stride for becoming a higher-income country.

The finance ministry has gone for tightening belt suspending fund release for less-priority projects under the ADP as a cost-cutting measure amid the global financial flu caused by the Covid-19 flu and the war in the food-and fuel hub that has already sent some countries into the red.

The Ministry of Finance (MoF) issued on July 3 a circular asking the Planning Ministry to categorise the ongoing development projects into three-A, B and C-based on their priority and importance.

According to the circular, implementation of the 'A'-category projects will continue "on priority basis" while the 'B'-category ones will get only up to 75 per cent of funds, keeping 25-percent government part unspent.

"The funds release for 'C'- category projects will be postponed for indefinite period as those are less important," the circular reads.

Based on the finance ministry's circular, the PC has placed the ongoing 1300 projects in the three categories considering their importance and priorities.

"We have enlisted the projects in three categories based on the priority and urgency. Since the government has adopted austerity in public spending, it is imperative for the  country," a member at the Planning Commission said Saturday. "Some of the projects are taken in a hurry or on political considerations notwithstanding their incomplete feasibility and less importance. So, we have strictly scrutinized those projects during categorizing," he told the FE, requesting anonymity.

However, he said, if any projects in the "B" and "C" categories could be proved important at a particular moment that could come onto the green list ("A") from the red list ("C") or from the yellow list ("B").

Meanwhile, the PC has kept open nine fast-track projects for funding, without placing those under any of the categories.

Some officials at different ministries and agencies told the FE that they were facing colour blows as some of their projects are enlisted in "B" and "C" categories.

"A couple of projects in ministry are very important for implementation. But those have been enlisted in the C category. We are now trying to convince the Finance Ministry to get funds for their smooth implementation," an official at water resources ministry told the FE.

Former Planning Secretary Pradip Ranjan Chakraborty says amid the global economic shocks, the government has taken early measures to tackle any possible shocks on the country.

"The projects are categorized on need- and result-based consideration of their IRR (internal rate of return) and BCR (benefit-cost ratio)," he told the FE about merit of the thrift measure.

"Since different countries in the world are facing economic or financial shocks, Bangladesh's advance cautiousness in spending for the priority projects only is a good decision," Mr Chakraborty says.

Bangladesh is currently facing adversities in terms of lower remittance flow, higher import payments, depleting foreign- exchange reserves and higher inflationary pressure on the economy and people's living.

The country's foreign-currency reserves now stand down US$40 billion in a slide from $46 billion a year back and some $48 billion at its summit before.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Elite Members

https://www.tbsnews.net/bangladesh/infrastructure/8th-bangladesh-china-friendship-bridge-open-sept-480414

Foisal Ahmed

20 August, 2022, 12:00 pm

Last modified: 20 August, 2022, 03:22 pm

8th Bangladesh-China Friendship Bridge to open in Sept

The 2-lane bridge has a track length of 2.96km to ensure uninterrupted communication between the Barishal and Khulna divisions

p3_story_8th_bangladesh-china_bridge_4.j

 

The 2.96km 8th Bangladesh-China Friendship Bridge over the River Kacha in Pirojpur, expected to be open to traffic in September, will boost communication in the southwestern regions of the country. PHOTO: TBS

After the Padma Bridge, Bangladesh will inaugurate yet another bridge in Pirojpur to improve trade and communication in the southwestern parts of the country.

The construction of the Eighth Bangladesh-China Friendship Bridge over the River Kacha in Bekutia, completed in June this year, is likely to open to traffic in September.

"Prime Minister Sheikh Hasina will inaugurate the bridge in the first week of September. However, the date is yet to be set," said the project manager of the bridge and Roads and Highways Department (RHD) Executive Engineer, Md Masud Mahmud Sumon.

The two-lane bridge with a track length of 2.96 kilometres is to ensure uninterrupted communication between the Barishal and Khulna divisions.

bangladesh-china_friendship_pirojur_brid

Locals who now use ferries and boats to cross the River Kacha will benefit immensely once the bridge is operational as it would cut travel time significantly.

A total of 16 districts including Patuakhali, Jhalokati, Pirojpur and Barguna of Barishal division alongside Khulna and Bagerhat of Khulna division, will have a direct road communication network.

The bridge on the Barishal-Pirojpur-Khulna highway will also provide a direct road link between the Payra and Mongla seaports, increasing business opportunities in the region.

"I run a motorbike parts business in Jhalokati and often have to go to Khulna to buy things. Khulna is not very far from Jhalokati, about 100 km, but right now it takes 4-5 hours to get there," said Moniruzzaman, a local businessman.

"The roundtrip takes about 9-10 hours, but once the bridge is operational, it will take a maximum of two hours, not to mention that local businesses will expand rapidly," he said.

Another businessman from Khulna, Habib said, "Khulna is a business hub for a number of districts in and around Barisal division. A large number of vehicles and cargo trucks regularly ply this route, overwhelming the ferries. 

Vehicles often have to wait hours to cross the Kacha river. The bridge will be a permanent solution to the gridlock at ferry terminals, he added.

bangladesh-china_friendship_pirojur_brid

In a recent statement, the Chinese Enterprises Association in Bangladesh (CEAB) said, "Built by the China Railway 17th Bureau Group Co Ltd and managed by the China Railway Major Bridge Reconnaissance and Design Institute Co Ltd, the Eighth Bangladesh-China Friendship Bridge was completed on 9 June."

The bridge will significantly improve local traffic conditions, promote regional connectivity, and will sturdily promote the better development of agriculture, industry, aquaculture, fishery, and tourism in southern Bangladesh, the CEAB statement reads.

According to project manager of the bridge, Engineer Sumon, of the Tk894 crore budget for the bridge, the Chinese government provided Tk654 crore while the remaining Tk240 crore was self-financed.

The construction of the joint-venture bridge began on 1 November 2018. The main part of the two-lane bridge has 9 spans and 10 pillars, and the bridge is 18.30m above the river bed. Apart from the 1493m main bridge, 1467m of approach roads were also made under the project.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Elite Members

https://www.tbsnews.net/economy/japanese-ambassador-seeks-equal-incentives-foreign-cos-epzs-479866

Abul Kashem

18 August, 2022, 10:40 pm

Last modified: 18 August, 2022, 11:02 pm

Japanese ambassador seeks equal incentives for foreign cos at EPZs

Resolving this issue is crucial to improve the investment climate in Bangladesh and to encourage more foreign companies, said Naoki

 

To eliminate the disparity in domestic and foreign investments, the Japanese Ambassador to Bangladesh Ito Naoki has proposed extending the existing cash incentive benefits on ready-made garment (RMG) exports to 100% foreign and joint investment companies listed under the export processing zones (EPZs).

Currently, only the domestic RMG companies get cash incentives for exporting products to new markets.

In a letter to Finance Secretary Fatima Yasmin on 11 August, the Japanese envoy said extending the facility to all will increase Bangladeshi exports to Japan as well as Japanese investments in Bangladesh.

Also, the Japanese companies investing in Bangladesh will be able to hire more workers, increase the wages of workers and increase the expenditure on skills development, he said in the letter.

For this reason, the Japanese ambassador recommended reducing the existing 5% cash incentive against RMG exports to 2% and providing it to all types of domestic and foreign exporters so that the cost of the government does not increase.

At present, there are three types of companies in EPZs: 100% foreign-owned companies in the A category, domestic-foreign joint companies in the B category and 100% domestic-owned companies in the C category.

The 4% cash incentives given by the government against RMG exports to new markets are availed by local companies outside EPZ, as well as only the C category companies within the EPZ. The A and B category companies do not get it.

Besides, the government gives a 1% incentive on the export of manufactured apparel products to any country, which earlier A and B category companies did not get.

To tackle the pandemic-induced situation, the stimulus package announced by the government to provide working capital at low interest was initially not available to A and B category companies.

In a meeting with Principal Secretary of the Prime Minister's Office (PMO) Ahmad Kaikaus, Japanese investors proposed to solve these inequalities, and the government accepted it. All types of companies, including the ones listed in EPZs, are now benefiting from the Covid incentive and 1% cash incentive on RMG exports.

According to Bangladesh Export Processing Zone Authority (Bepza) data, there were 359 'A' category companies, 100 'B' category companies and 216 'C' category companies in the country's EPZs till the fiscal year 2020-21.

According to Bepza's Annual Report for FY2019-20, the total export volume from 8 EPZs in Bangladesh in that year was about $7.5 billion, and in FY2020-21 it was about $6.49 billion.

The total investment in EPZs in Bangladesh till 2020 was more than 5.2 billion, according to Bepza.

In the letter, Ito Naoki said, "I appreciate the government's recent decision that the 1% cash incentive of the export value for garment exports is given to all types of companies across the board."

"However, the discrimination between domestic and foreign companies still remains. Only 'C' category companies are eligible for the additional 4% cash incentive," he noted.

"If the 4% cash incentive will also be granted to 'A' and 'B' category companies, exports to new markets including Japan will definitely grow and Japanese companies will be further encouraged to expand their investment in Bangladesh. I believe that should be the intention of the policy," said Naoki.

The Japanese ambassador also discussed the matter with the former finance secretary and Bangladesh Bank governor Abdur Rouf Talukder.

At that time, Abdur Rouf Talukdar told Ito Naoki that Bangladesh will graduate from the least developed country (LDC) status in 2026 and it will not be possible to give such incentive then.

Based on that discussion, Naoki wrote to Fatima Yasmin, "I would like to take this opportunity to propose that, if the cash incentive is to be reduced in stages, the government would be able to set the cash incentive at 2% for all type companies to make it non-discriminatory between domestic and foreign companies."

"The measures mean to reduce the cash incentive for 'C' category companies from 5% to 2%, and temporarily increase it for 'A' and 'B' category companies to 2%, and Japanese companies can make use of the 2% incentive for their further recruitment, wage increase, and skills development," the ambassador said.

"Resolving this issue is crucial to improve the investment climate in Bangladesh and to encourage more foreign companies, particularly Japanese companies, to come into Bangladesh," Naoki pointed out.

"It is unexpected to have this kind of discrimination between domestic and foreign investors in giving cash incentives," Former president of the Federation of Bangladesh Chambers of Commerce and Industries (FBCCI) Shafiul Islam Mohiuddin told The Business Standard, emphasising uniform benefits for all types of investors.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...