Jump to content
Please ensure regular participation (posting/engagement) to maintain your account. ×

Recommended Posts

পদ্মা সেতুর স্প্যানের শেষ চালানের যাত্রা শুরু

পদ্মাসেতুর স্প্যানের মালামালের শেষ চীনা চালান যাত্রা শুরু করেছে। শিনহোয়াংদাও বন্দর থেকে বাংলাদেশের উদ্দেশে সমুদ্র পথে রওনা হয়েছে।

বৃহস্পতিবার (১৪ মে) স্থানীয় সময় সন্ধ্যায় সাড়ে ৭টায় (বাংলাদেশ সময় বিকেল সাড়ে ৫ টা) চালানটি যাত্রা শুরু করেছে। 

চীনা পতাকাবাহী এমভি কং সিউ সং জাহাজ মূল সেতুর মালামাল বহন করছে। এ চালানটি দেশে পৌঁছালে সেতুর সব মালামাল বাংলাদেশে আসা শেষ হবে।

পদ্মা সেতুর নির্বাহী প্রকৌশলী দেওয়ান মো. আব্দুল কাদের সময় নিউজকে জানান, সেতুর সবশেষ এ মালামাল সমূহ মার্চের মধ্যে বাংলাদেশে আনার লক্ষ্যে কাজ এগিয়ে চলছিল। কিন্তু চীনের উহানে ভয়ানক করোনাভাইরাসের সংক্রামণে জানুয়ারি ও ফেব্রয়ারি মাসে স্প্যানের মালামাল তৈরির কাজ সম্পূর্ণ বন্ধ ছিল। এপ্রিলের শেষের দিক থেকে আবার ফ্যাক্টরি খুললে চলতি মে এর শেষ দিকে স্প্যানগুলোর কম্পোনেন্ট তৈরি কাজ শেষ হয়।

বর্ণিত এম ভি কং সিউ সং জাহাজে সেতুর ১৮০টি ট্রাস কম্পোনেন্টসহ ২০৪১টি স্টিলের তৈরি বিভিন্ন মালামাল রয়েছে। সেতুর সবশেষ মালামাল পরিবহণের দায়িত্বে আন্তর্জাতিক কসকো শিপিং লাইন কর্তৃপক্ষ জানিয়েছে, জাহাজটি সাংহাই ও সিঙ্গাপুর পোর্টে ৭ দিন বিরতি (মালামাল লোড/আনলোড) দিয়ে ৭ জুন চট্টগ্রাম বন্দরে পৌঁছাবে। চট্টগ্রাম বন্দরে কাস্টমস শুল্ক পরিশোধ ও ক্লিয়ারেন্স এর পর মংলা হয়ে ১৫ জুন চালানটি মাওয়া এসে পৌঁছার কথা রয়েছে।
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

31st span of Padma Bridge installed

Over 4.5km of Padma Bridge will be visible

Over 4.5 kilometers of the multipurpose Padma bridge will be visible after installation of 31st span on it today.

“The 31st span bearing 5-A number will be installed on 25 and 26 pillars of the Padma bridge as the last span on the Jajira side, that will make visible 4650 meters or more than 4.5 kilometers of its main structure,” said the officials familiar with the project here today.

The installation of the span is critical comparatively than other spans of the bridge, they said, adding that Bridge construction concern Major Bridge Engineering Company prefers to install the span by today.

After installation of 31st span, only ten spans will remain left to be installed on the Mawa side which would be easier to install during the rainy season, said the officials.

Earlier, the 30th span was installed on 26 and 27 no pillars of the bridge on May 31 which made its 4500 meters or 4.5 kilometers visible.

Meanwhile, all type of vessels’ movement including the ferry services on Shimulia-Kathalia river route has been suspended for at least eight hours since 10 this morning for installing 31st span, said Assistant General Manager of the Bangladesh Inland Water Transport Corporation (BIWTC) M Shafiqul Islam.

Once operational, the Padma Bridge will connect 21 southern districts with the capital and boost the country’s GDP by 1.2 percent, according to experts.

The 6.15km long two-story bridge is being constructed with steel and concrete. The main bridge is being built by the China Railway Major Bridge Engineering Group Company Limited.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

All spans of Padma bridge are currently in Bangladesh as last shipment of spans arrived at Mongla port on 19th June.

PC- Samir

103797535_2299644973677187_3639096382795

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Most of the Chinese experts couldnot come back from China after holiday due to COVID outbreak. This may delay the project. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, Patriot_68 said:

Most of the Chinese experts couldnot come back from China after holiday due to COVID outbreak. This may delay the project. 

Most of the Chinese engineers returned to Bangladesh however the authorities are operating a single shift due to COVID19, instead of two as before.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

A bird's-eye view of Bangladesh’s first expressway

  Mostafigur Rahman, Head of News Photography,  bdnews24.com

Published: 06 Jul 2020 01:44 PM BdST Updated: 06 Jul 2020 01:44 PM BdST

Bangladesh’s first six-lane Dhaka-Mawa-Bhanga expressway was designed with all the facilities of a modern highway to ensure that the people can fully utilise the Padma Bridge, the biggest infrastructure project in the country, once it is constructed. The expressway was opened to traffic in March.

dhaka-mawa-expressway-060720-02.jpg

Prime Minister Sheikh Hasina inaugurated the expressway through a video conference at Ganabhaban on Mar 12, 2020. Road Transport and Bridges Minister Obaidul Quader initiated the project on Nov 17, 2016.

dhaka-mawa-expressway-060720-01.jpg

The 24 Engineer Construction Brigade of Bangladesh Army implemented the project under the supervision of the Roads and Highways Department.

dhaka-mawa-expressway-060720-06.jpg

The 55km expressway has two parts stretching 35km from Dhaka to Mawa and 20km from Patchchar to Bhanga. The two parts will be connected through the Padma Bridge. The 6.15km bridge will have 41 spans on 42 piers. The workers have installed 31 spans so far. The expressway is set to ease the travel from Khulna and Barishal divisions to Dhaka.

dhaka-mawa-expressway-060720-07.jpg

dhaka-mawa-expressway-060720-05.jpg

The construction of the highway cost Tk 110 billion. It has 44 culverts, 19 underpasses, four big bridges, 25 small bridges, five flyovers, two interchain and four railway overpasses.

 

dhaka-mawa-expressway-060720-04.jpg

In addition to the Padma Bridge, the expressway also has Dhaleswari-1 and 2, and Arial Khan bridges.

dhaka-mawa-expressway-060720-09.jpg

There are two service lanes on both sides of the expressway to cater for the local and slow-moving vehicles to ensure that fast-moving vehicles can run smoothly on the road and travel time reduces.

dhaka-mawa-expressway-060720-08.jpg

Work on the Padma Bridge Rail Link Project adjacent to the expressway is also progressing at a fast pace.

 

https://bdnews24.com/bangladesh/2020/07/06/a-bird-s-eye-view-of-bangladeshs-first-expressway

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

পদ্মাসেতুর কন্সট্রাকশন ইয়ার্ডে ভাঙন

padma-227427.jpg

মুন্সীগঞ্জের পদ্মাসেতুর কন্সট্রাকশন ইয়ার্ডে ভাঙন দেখা দিয়েছে। ইতোমধ্যে সেতুর ৩৫টি রোডওয়ে স্ল্যাব, ১৫টি রেলওয়ে গাডার ও ১০টি সাপোর্ট পাইপসহ বেশকিছু যন্ত্রপাতি বিলীন হয়ে গেছে। শুক্রবার (৩১ জুলাই) বিকেলে মুহূর্তেই প্রায় ২০০ ফুট প্রতিরক্ষা প্রাচীর পদ্মায় হারিয়ে যায়। 

ঠিকাদারি প্রতিষ্ঠান চায়না মেজর ব্রিজ কোম্পানি ও সেতু কর্তৃপক্ষের কর্মকর্তাদের উপস্থিতিতে এসব সম্পদ রক্ষায় জরুরিভাবে ক্রেন এনে সরিয়ে নেওয়ার চেষ্টা করা হয়। কিন্তু সম্ভব হয়নি। ভাঙনের তীব্রতা এতই বেশি যে ক্রেনগুলোও উল্টো পদ্মায় বিলীন হওয়ার আশঙ্কা দেখা দিলে দ্রুত সরিয়ে নেওয়া হয়। চোখের সামনেই একের পর বিলীন হচ্ছে ইয়ার্ডের সংরক্ষিত পদ্মাসেতুর মূলবান উপকরণ।

পদ্মা সেতুর নির্বাহী প্রকৌশলী দেওয়ান আব্দুল কাদের সময় সংবাদকে জানান, পদ্মার স্রোতের তীব্রতা এত বেশী যে এই অবস্থায় কিছু করা যাচ্ছে না। ইয়ার্ডের পূর্ব দিক্ষণ অংশে চলছে এই ভাঙন।

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/31/2020 at 2:17 PM, Kamikaze said:

পদ্মাসেতুর কন্সট্রাকশন ইয়ার্ডে ভাঙন

padma-227427.jpg

মুন্সীগঞ্জের পদ্মাসেতুর কন্সট্রাকশন ইয়ার্ডে ভাঙন দেখা দিয়েছে। ইতোমধ্যে সেতুর ৩৫টি রোডওয়ে স্ল্যাব, ১৫টি রেলওয়ে গাডার ও ১০টি সাপোর্ট পাইপসহ বেশকিছু যন্ত্রপাতি বিলীন হয়ে গেছে। শুক্রবার (৩১ জুলাই) বিকেলে মুহূর্তেই প্রায় ২০০ ফুট প্রতিরক্ষা প্রাচীর পদ্মায় হারিয়ে যায়। 

ঠিকাদারি প্রতিষ্ঠান চায়না মেজর ব্রিজ কোম্পানি ও সেতু কর্তৃপক্ষের কর্মকর্তাদের উপস্থিতিতে এসব সম্পদ রক্ষায় জরুরিভাবে ক্রেন এনে সরিয়ে নেওয়ার চেষ্টা করা হয়। কিন্তু সম্ভব হয়নি। ভাঙনের তীব্রতা এতই বেশি যে ক্রেনগুলোও উল্টো পদ্মায় বিলীন হওয়ার আশঙ্কা দেখা দিলে দ্রুত সরিয়ে নেওয়া হয়। চোখের সামনেই একের পর বিলীন হচ্ছে ইয়ার্ডের সংরক্ষিত পদ্মাসেতুর মূলবান উপকরণ।

পদ্মা সেতুর নির্বাহী প্রকৌশলী দেওয়ান আব্দুল কাদের সময় সংবাদকে জানান, পদ্মার স্রোতের তীব্রতা এত বেশী যে এই অবস্থায় কিছু করা যাচ্ছে না। ইয়ার্ডের পূর্ব দিক্ষণ অংশে চলছে এই ভাঙন।

Can you translate for me please? I can't read bangla

Share this post


Link to post
Share on other sites

The construction yard of Padma Bridge in Munshiganj has collapsed. Already, 35 roadway slabs, 15 railway girders and 10 support pipes of the bridge have been destroyed. On Friday (July 31) afternoon, about 200 feet of defense wall was lost in the Padma.

 

In the presence of officials from the contractor company China Major Bridge Company and the bridge authority, an attempt was made to remove the cranes urgently to protect these assets. But it was not possible. The severity of the erosion is so high that even the cranes are quickly removed if there is a risk of sinking in the reverse Padma. One by one, the valuable materials of the Padma Bridge preserved in the yard are disappearing in front of our eyes.

 

Dewan Abdul Quader, executive engineer of the Padma Bridge, told Sangbad that the intensity of the Padma current is so high that nothing can be done in this situation. The demolition is underway in the southeastern part of the yard.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...